Het allerstomste wat je kunt doen met kritiek op social media

 

Vroeg of laat krijgt elke online ondernemer er een keer mee te maken: publiekelijke uitingen van kritiek. We leren allemaal dat kritiek niet erg is en je ervan moet leren, maar in de praktijk voel je je vaak aangevallen. En als het dan ook nog eens publiekelijk op social media wordt verwoord, dan wil je het zo snel mogelijk rechttrekken, voordat de rest van je fanbase ineens doorheeft dat je eigenlijk niet perfect bent. Maar hoe reageer je in hemelsnaam? 

De afgelopen maanden ben ik in verschillende situaties beland, waarin ik de duivelse persoon was, die op een social mediabericht van een ondernemer reageerde met een kritische opmerking. Wat me opviel, is dat verschillende ondernemers op een soortgelijke manier op mijn opmerking reageerden. Een reactie die echt, echt, écht heel averechts werkt: in plaats van jezelf ermee te redden, verbrijzel en vertrap je je met zorg opgebouwde reputatie.  

Waar ik het over heb? Ik laat het je zien aan de hand van een paar waargebeurde verhalen - let op: de namen die ik noem zijn verzonnen (got to show some respect, right? En het verzinnen van namen is een feestje op zich). 

 

WAARGEBEURD VERHAAL #1

Noa, eigenaresse van een goedlopend bedrijf, deelt online haar enthousiasme over een online tool en vraagt haar fanbase naar hun ervaringen. Sommige mensen reageren enthousiast, anderen kennen het product niet. Noa reageert overal snel op en telkens toegankelijk en enthousiast. Toen kwam de duivelse Thamara (ik dus). Ik vind het helemaal niet zo'n prettig product en daar heb ik zo mijn argumenten voor. Deze heb ik gedeeld. Noa bleef op iedereen reageren. Ik werd compleet genegeerd.

 

WAARGEBEURD VERHAAL #2

Noa plaatst een bericht op Facebook waarin ze haar fanbase waarschuwt voor een aankomende wetswijziging. Ze presenteert een door haar genoemd feit die haar lezers moet overtuigen van de noodzaak tot verdieping in het onderwerp. Evil me, goed op de hoogte van de ins and outs van de wetswijziging, laat haar weten dat wat ze presenteert als feit, onjuist is. Dezelfde dag nog heeft Noa mijn opmerking verwijderd van Facebook. 

 

WAARGEBEURD VERHAAL #3

Noa deelt op social media haar enthousiasme over een product dat ze gebruikt. Ik heb het product nooit gebruikt, maar haar enthousiasme is aanstekelijk en vol interesse reageer ik op het bericht en vraag ik haar naar enkele mogelijkheden van het product. Noa reageert snel en vertelt me uitgebreid alles wat ik wil weten.

 

Zie je wat hier gebeurd? Als ik mijn desinteresse deel, word ik genegeerd en als ik haar betrap op onjuistheden en haar verbeter, wordt mijn opmerking verwijderd. Maar op het moment dat ik Noa overlaad met lovende woorden en haar om advies vraag, antwoordt ze me en vertelt ze honderduit. 

 

WAARGEBEURD VERHAAL #4

Laatst belandde ik ook nog in waargebeurd verhaal nummer 4, waarin Samuel een Nederlands gezegde gebruikte om een punt te maken en zo zijn bedrijf te promoten. Hij sloeg de plank echter compleet mis en zei eigenlijk iets wat gewoonweg onmogelijk is. Veel mensen hadden het niet door en reageerden blij en bevestigend. Samuel reageerde hier telkens snel en enthousiast op. Totdat evil me (ben ik weer) publiekelijk aangaf dat wat hij presenteert, gewoon niet klopt. Samuels reactie? Hij verwijdert mijn opmerking. 

 

Ik kan nog meer van zulk soort voorbeelden uit mijn waargebeurde-verhalen-hoed toveren maar ik hoop dat ik mijn punt heb gemaakt.

Het negeren of verwijderen van kritische opmerkingen op social media is NIET de beste reactie.

Waarom niet? Omdat je daarmee het vertrouwen van je fans in jou aantast. Als jouw opmerkingen worden verwijderd, dan kun je ervan uitgaan dat dat vast met alle kritische opmerkingen gebeurt. Zodra je dat weet, kijk je anders naar een ondernemer. De Noa's en Samuels die uit angst of ongemak kritiek negeren of zelfs verwijderen, verliezen hun menselijkheid en daarmee hun geloofwaardigheid. Het creëert afstand en afstand is precies wat je niet wilt. Sterker nog, je zet social media juist in om verbinding te maken en mensen naar je toe te trekken. Dat is het hele punt. 

Ik snap het heel goed, kritiek ontvangen is lastig. Ik geloof er niks van, dat er mensen bestaan voor wie het ontvangen van kritiek niet even hun dag goed opschudt. Ook ik vergeet weleens dat ik niet mijn bedrijfsvoering ben en kan me persoonlijk aangevallen voelen door een kritische opmerking. Het is een dingetje waar vooral zelfstandige eenpitters mee worstelen: je bedrijf is namelijk je kindje. Het ís persoonlijk. Maar er is een groot verschil in hoe je daar voor en achter de schermen mee om moet gaan.

In de bovengenoemde situaties was ik natuurlijk niet echt duivels bezig. In al mijn communicatie probeer ik respect te tonen voor de ontvanger van mijn bericht. Het is namelijk niet nodig om een scheldkanonnade of andere persoonlijke aanval los te laten op een Noa of een Samuel. Dat is respectloos, ondoordacht en laag. Iemand daarentegen vertellen dat je het ergens niet mee eens bent of iemand wijzen op een feitelijke onjuistheid kan op een hele vriendelijk manier en is vaak waardevol. 

Wat je ook doet, en zeker naarmate je bedrijf groeit, je zult NOOIT de hele wereld aan je voeten hebben liggen.

Het is gewoon niet mogelijk. Sommige mensen vinden het fantastisch wat je doet en voor hen ben je de grootste held. Voor anderen bied je niets relevants en ja, soms vinden mensen je gewoon oninteressant en saai. Het is zo en je verandert er echt helemaal niets aan. 

Een wijs man genaamd Socrates zei ooit: 
 

“Regard your good name as the richest jewel you can possibly be possessed of -- for credit is like fire; when once you have kindled it you may easily preserve it, but if you once extinguish it, you will find it an arduous task to rekindle it again. The way to a good reputation is to endeavor to be what you desire to appear.”
 

Dus, als je een kritische opmerking krijgt online dan kun je het meteen naast je neer leggen, je ongemak eruit sporten of gaan huilen. Maar zolang de kritiek netjes verwoord is mag je nooit, echt NOOIT, reageren door de opmerking te negeren of te verwijderen. 

 

NO-BULLSHIT ADVIES, VIP DOWNLOADS EN BEHIND-THE-SCENE DETAILS RECHTSTREEKS IN JE INBOX, SAY YES?
Voor virtual assistants die klaar zijn met wat 'moet' en 'hoort' en verlangen naar meer vrijheid en avontuur, om gewoon knalgoed te worden op je eigen manier.