Hoe je als zelfstandig professional baas bent van je reputatie

 

De reputatie van je bedrijf en van jezelf, als creatief mastermind erachter, bepaalt het succes van je bedrijf.

Waar veel zelfstandig professionals alleen niet bij stilstaan, is dat je deze reputatie zelf heel bewust kunt vormen.

Je reputatie is namelijk niets anders dan het resultaat van de verschillende eigenschappen die mensen associëren met je bedrijf en met jou als persoon. Het kan zowel goed als slecht zijn. Daar kennen we allemaal eindeloos veel voorbeelden van.

Voor jou als éénpitter zijn er manieren om je reputatie eigenhandig te vormen en te sturen.

 

REPUTATIEBEPALENDE FACTOREN

Of iemand met een bedrijf in zee gaat, zowel voor een samenwerking als bijvoorbeeld als klant of cursist, is afhankelijk van hoe iemand jou en je product en/of service ontvangt.

Dit klinkt allemaal logisch, maar toch is het niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Daarom enkele essentiële punten voor het ontwikkelen van een positieve reputatie:

 

WEBSITE

Vaak het begin van een eerste contact. Een mooie, prettig bruikbare en heldere website doet wonderen. Mensen zijn vatbaar voor esthetiek en houden van gemak.

Dus, hoe komt jouw website over? Is het rommelig of netjes? Gebruik je alle kleuren van de regenboog of juist één of twee basiskleuren? Is je informatie duidelijk gecategoriseerd? Is je lettertype lekker leesbaar?

Het één is niet perse beter dan het ander, al is uit onderzoek gebleken dat bepaalde website- eigenschappen effectiever zijn dan andere. Maar wat telt is hoe jouw doelgroep jouw website ervaart.

Vraag het ze eens.

 

BETROUWBAARHEID

De toegankelijkheid van de persoon achter het bedrijf is enorm belangrijk.

Dus, ben je bereid mensen te helpen? Ben je consistent in wat je schrijft en verkoopt? Heb je een niet-blij-geld-terug-beleid?

Kortom, is jouw klantenservice een paleisje waar je klanten als koning behandeld worden?

 

PROFFESIONALITEIT

En natuurlijk is het van belang dat je weet waar je het over hebt.

Dus, wat is de kwaliteit van je product of service? Is het vernieuwend? Goed? Waardevol? Slim? Mensen zijn geïnteresseerd in je, omdat jij iets hebt of weet dat zij nog niet hebben of weten.

Rotzooi dus niet, maar zet wat moois neer. Jij en je werk zullen gewaardeerd worden en dat is natuurlijk essentieel voor een positieve reputatie.

Het ontwikkelen van een goede reputatie kost tijd, maar is altijd het resultaat van consistent handelen en heldere en klantgerichte communicatie.

En wil je echt het kersje op de taart zijn? Geef je klanten meer dan waar ze om hebben gevraagd. Omdat je anderen graag wilt helpen.

Oprecht zijn is, denk ik, equivalent aan betrouwbaar zijn.

 

PRAKTISCH

Hoe jouw huidige fanclub of potentiële nieuwe volgers de reputatie van jou en je bedrijf zien, is natuurlijk een perceptie, een persoonlijke ervaring. Maar dat betekent niet, dat je dit niet kunt sturen.

Heb je weleens op papier gezet hoe jij wilt dat mensen jou en je bedrijf onthouden?

Hoe wil jij dat mensen jou introduceren of voordragen aan hun vrienden, volgers en collega’s?

Om je reputatie te kunnen sturen is het essentieel dat je dit weet.

Formuleer voor jezelf in één tot drie zinnen wie je bent, wat je doet en wat je mensen te bieden hebt. Oefen dit. Zet het op je website en vertel het iedereen die het maar wil horen. Met diezelfde woorden. Na verloop van tijd (h)erkennen mensen jou aan de hand van die exacte formulering die je zelf de wereld in hebt geholpen. Et voilá!

 

NO-BULLSHIT ADVIES, VIP DOWNLOADS EN BEHIND-THE-SCENE DETAILS RECHTSTREEKS IN JE INBOX, SAY YES?
Voor virtual assistants die klaar zijn met wat 'moet' en 'hoort' en verlangen naar meer vrijheid en avontuur, om gewoon knalgoed te worden op je eigen manier.