'Basis is een verlengstuk van onze persoonlijkheid'

 

Een interview met café-eigenaar Michiel Zwart.

Toen ik op een zonnige nazomerdag met een latte in mijn handen op het terras zat van dit café in de Amsterdamse Pijp, raakten mede- eigenaar Michiel (28) en ik aan de praat. Ik werd enorm enthousiast van één van zijn opmerkingen: dat mensen speciaal naar hen toekomen, omdat hij en mede- eigenaar Jan Schaberg veel van hun persoonlijkheid stoppen in de uitstraling, marketing en programmering van Basis – hun droomplek. Daar wilde ik meer over weten.

 
 
 
 

Een week na ons gesprek ontmoette ik Michiel voor een interview. Samen met Jan is hij eigenaar van café Basis. Beste vrienden, zakelijk partners en creatieve masterminds; een duo dat met Basis 'een nieuwe smaak aan het palet van Amsterdam' heeft willen toevoegen.

 

METEEN MIJN BELANGRIJKSTE VRAAG: WAAROM DOE JE WAT JE DOET?

Jan en ik vonden dat de plek waar wij zelf graag wilden zijn ontbrak in Amsterdam. En dan kun je blijven zeuren of je kunt het zelf opzetten. Dus dat hebben we gedaan. Ik vind dit gewoon heel erg leuk.

 

HEB JE ALTIJD AL WILLEN ONDERNEMEN?

Nee, helemaal niet. Het idee voor een eigen onderneming is jaren geleden ontstaan, toen Jan en ik zijn gaan backpacken. Tijdens die reis fantaseerden we over het neerzetten van een bepaalde sfeer op een eigen plek. Het idee was lang een back burner, maar uiteindelijk zijn we gaan zitten om onze ideeën te vormen. Dat is nu Basis.

 

Twee gepassioneerde enthousiastelingen begonnen met z'n tweeën op een tijdelijke toplocatie in hartje centrum en zitten nu met een team op een nieuwe plek in een uithoek van De Pijp.

 

HOE ZIET JULLIE TEAM ERUIT?

We zijn met 2 eigenaren, 5 barmedewerkers, beveiligingsmannen en schoonmakers. Best wel gaaf en we groeien nog steeds. Op vrijdagavond is het vaak zó druk, dat iedereen moet werken. Als iemand niet kan, hebben we nu een probleem. Dat kan natuurlijk niet, dus dat moeten we aanpakken. Een leuke uitdaging.

 

WAARIN ZIT DE UITDAGING?

Ervoor zorgen dat iedereen krijgt wat hij wil. Soms moet je compromissen sluiten, maar ik ben heel tevreden met hoe we het doen. Toen ik zelf als medewerker in de horeca werkte, werd ik regelmatig knettergek van de bedrijfsvoering.

 

TELL ME MORE, WAAR WERD JE GEK VAN?

Er is zoveel slecht geregeld in de horeca. Dat hele genaaierij bijvoorbeeld. Het komt zó veel voor dat je niet alle uren die je op de vloer staat, uitbetaald krijgt. Daar kan ik me onwijs over opwinden. Waarom krijg je niet betaald als je werkt? Het is niet anders nu ik aan de andere kant van het financiële plaatje sta. Ja, soms heb je een tegengesteld belang, maar het is belangrijk alles in goed overleg te doen. Ons personeelsbeleid is deels voortgekomen uit deze persoonlijke frustratie.

 

LATEN JULLIE MEDEWERKERS BLIJKEN DAT ZE BLIJ ZIJN MET JULLIE AANPAK?

Nou, sommigen. Maar kijk, ik weet hoe het werkt. Hoe hard loop je voor iemand? Hoeveel plezier ontleen je eraan? Dat heeft allemaal te maken met hoe je wordt behandeld. Ik weet zeker dat de mensen die bij ons werken meer input leveren dan dat ze dat op andere plekken zouden doen. En als je het dan zakelijk bekijkt, krijg je zo ook nog eens meer bang voor je buck. Het gaat erom of je bereid bent iets voor een ander te doen. Bij ons helpt iedereen elkaar omdat ze dat willen, niet vanuit een andere motivatie.

 

IS DAT DIE PERSOONLIJKE INBRENG?

Ja, zeker. Basis is een verlengstuk van onze persoonlijkheid. Wij gaan uit van wie wij zelf zijn en wat wij nodig hebben. Dat is anders dan wanneer je op zoek bent naar het beste verdienmodel. Daar ben ik best rancuneus in, ook al is dat onzinnig. Als iemand 10 tenten heeft vraag ik me af of het uitmaakt of je kroegen hebt of tandpasta verkoopt. Maar ja, misschien ben ik dan ook niet echt een ondernemer.

 

WANNEER BEN JE DAN EEN ONDERNEMER?

Goeie vraag en lastig. Ik weet het niet zo goed. Als het je niet uitmaakt of je product A, B of C verkoopt?

 

KAN JE LEUK LEVEN VAN BASIS?

Op onze vorige locatie ging het qua financiën heel goed en hier op zich ook, maar we hebben veel geïnvesteerd en dat moet eerst terugverdiend worden. En wegens onduidelijkheden bij de gemeente, hebben we net twee maanden niet kunnen programmeren, dat was niet goed voor de omzet.

 

WAT BEPAALT OF BASIS EEN GOEDE OMZET DRAAIT?

We kunnen tof doen over onze sfeer en de programmering, maar ook locatie is belangrijk. Waar we eerst midden in de actie zaten op de hoek van de Keizersgracht en Vijzelstraat hebben we nul traffic waar we nu zitten. Ons programma is barebones essentieel voor deze locatie.

 

HEBBEN JULLIE DAN OOK EEN MARKETINGPLAN DAT JE EFFECTIEF INZET?

Pff, ik word een beetje misselijk van marketingplannen. We weten er niet veel van af, maar we zijn continu bezig om te onderzoeken hoe we op de meest succesvolle manier onze onderneming kunnen runnen. We denken na over hoe je een boodschap aan mensen kunt communiceren en hoe je zoveel mogelijk mensen bereikt met je verhaal, en de juiste mensen. Enthousiasme is belangrijk. Als ik op donderdag iemand vertel dat het weekend heel leuk wordt en hij komt en heeft het naar zijn zin, dan is dat heel gaaf. Is dat marketing?

 

IS JULLIE MANIER VAN MARKETING OOK WEER EEN WEERSPIEGELING VAN JULLIE PERSOONLIJKHEID?

Zeker. Ik geloof in organische groei. Het aantal likes op Facebook zegt me niet zoveel. Ik wil dat mensen het naar hun zin hebben zodat ons bestaan zich via via als een olievlek verspreidt.

 

WELKE ROL SPEELT HET INTERNET VOOR JULLIE?

Een grote. Al blijft online representatie iets geks. Het is net als de beurs; een abstractie van de verwachting van de realiteit. Maar het is een handig middel om te communiceren. Posters en flyers zijn wel heel erg 'nineties'. Je moet ook kijken naar wie je publiek is. Zowel op onze fysieke locatie als online vormen we een verbindende factor met mensen van over de hele wereld.

 

BASIS IS EEN BEHOORLIJKE VERANTWOORDELIJKHEID, WORD JE DAAR SOMS ONZEKER VAN?

De laatste tijd voelde alsof ik tegen mijn bovengrens zat. Maar dat kwam vooral doordat het ons door externe krachten onmogelijk werd gemaakt ons ding te doen en wij zaten met de gebakken peren. Ik moet heel erg op mezelf letten en momenten inbouwen om iets anders te doen, zodat ik niet doordraai. Maar dat is meer stress dan onzekerheid. Onze ideeën zijn helder en ik vind het heel erg leuk wat ik doe.

 

HEBBEN JULLIE DAGELIJKSE RITUELEN OM ALLES SOEPEL TE LATEN LOPEN?

Niet dagelijks. Wel rijden we af en toe naar het strand en dan proberen we het alleen over lange termijn- dromen te hebben. Toen tijdens het klussen op de nieuwe locatie een Amerikaanse vriend hier was, zetten we elke ochtend heel hard muziek aan en deden we een bakkie en dansten we. Dat was leuk, alleen doen we het nu niet meer.

 

IS ER EEN BEPAALDE TENT OF IETS OF IEMAND WAAR JULLIE INSPIRATIE UITHALEN?

Vanuit een vormgevingsperspectief zijn we allebei erg gecharmeerd van Fusion festival in Duitsland en psytrance festivals in het algemeen. Het zijn beiden voorbeelden van plekken waarbij mensen te werk zijn gegaan met het idee iets zo vet mogelijk neer te zetten. Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan. Omdat je er zin in hebt. Deze instelling is voor ons super inspirerend. Evenals de toegankelijke sfeer die je in bepaalde hostels aantreft: open en sociaal.

 

LAST BUT NOT LEAST, WAT IS JOUW GOUDEN TIP VOOR ANDERE ONDERNEMERS?

[Lange stilte] Vraag om hulp als je ergens niet uitkomt. Dat hoeft niet van een professional te zijn, ook je moeder kan helpen. Je hoeft het niet helemaal alleen te doen.

 

Ben je nieuwsgierig naar de eigenwijze vibe van Basis? Ontmoet Michiel en Jan en laat je verrassen. Basis – je weet wie de basis. Tolstraat 182, Amsterdam. www.basisamsterdam.nl

 

NO-BULLSHIT ADVIES, VIP DOWNLOADS EN BEHIND-THE-SCENE DETAILS RECHTSTREEKS IN JE INBOX, SAY YES?
Voor virtual assistants die klaar zijn met wat 'moet' en 'hoort' en verlangen naar meer vrijheid en avontuur, om gewoon knalgoed te worden op je eigen manier.


InterviewThamara Zijlstra