'Mensen doen zaken met mensen, niet met een logo'

 

EEN INTERVIEW MET IMAGE CONSULTANT SASKIA SANDERINK

In een tijdschrift las ik over de relatie tussen kleur en succes en dat prikkelde mijn nieuwsgierigheid enorm. Het leek me wel wat om een persoonlijk kleuradvies te krijgen van een professional en natuurlijk wilde ik een interview. Na een online speurtocht kwam ik uit bij image consultant Saskia Sanderink (52). Een leuke verrassing, want Saskia is een vriendin van mijn vader en zijn vrouw en we hebben elkaar dus al eens eerder ontmoet. Saskia blijkt een stoere vrouw, die staat voor haar product en ze deelt belangrijke lessen met me over kwaliteit, prijskaartjes en het belang van verandering voor succesvol ondernemen.

 
 
 
 

Op een koude, regenachtige dag ontmoeten we elkaar op haar kleurrijke kantoor in Amersfoort, van waaruit ze haar twee bedrijven runt. Stijl is al 9 jaar haar eigen kleur- en stijlbureau en met haar goede vriendin en collega Irmgard van der Bijl runt ze de webshop Youxx. Voor deze laatste ontwikkelen de dames zelf producten, die particulieren en collega's uit heel Nederland en België van ze afnemen.

 

WAAROM DOE JE WAT JE DOET?

Omdat het mijn passie is! Ik vind het geweldig om mensen te laten zien wat kleur en stijl voor ze doet. Bijna iedereen loopt na een sessie blij en vol zelfvertrouwen de deur uit, dat is zó leuk. En voor mij is de afwisseling in mijn werk heel interessant. De ene dag geef ik een één op één sessie aan een particulier en de andere dag verzorg ik een training of presentatie voor een groot bedrijf. Het is heel belangrijk dat mensen uitstralen wat je wilt dat bij het bedrijf past. Mensen doen zaken met mensen en niet met een logo. Ik help bedrijven bij het vertalen van hun visie naar het uiterlijk en de uitstraling van de werknemers.

 

WETEN MENSEN JE GOED TE VINDEN?

Ja. In de eerste plaats heb ik echt mazzel gehad met mijn bedrijfs- en dus domeinnaam. Maar daarnaast heeft het veel tijd, bloed, zweet en tranen gekost om mijn naam te vestigen en ervoor te zorgen dat mensen mij weten te bereiken. Nu sta ik best hoog boven in Google. Al gaat veel reclame toch via via. Kijk, ik moet altijd nieuwe klanten hebben, want als ik mijn werk goed doe komen mensen niet meer terug. Maar tevreden klanten vertellen anderen over mij en daardoor komen er nu echt mensen vanuit heel Nederland naar me toe.

 

HEB JE OOK EEN MARKETINGSTRATEGIE UITGESTIPPELD OM DIT TE BEREIKEN?

Nee, helemaal niet, alles wat ik doe doe ik op gevoel en via intuïtie. Het heeft tot nu toe altijd gewerkt. Wel is het zo, dat ik tijdens de crisis bewust het één en ander heb aangepast. De diensten en producten die ik aanbied zijn ook crisisproducten. Mensen ervaren een kleur- of stijladvies als iets extra's en tijdens de crisis was er geen geld voor deze extra's. Jammer, want eigenlijk moet je het heel anders zien. Doe nou gewoon één keer een kleur- of stijlanalyse en je houdt daarna al snel geld over, omdat je geen miskopen meer doet.

 

HEEFT DE ECONOMISCHE CRISIS VEEL INVLOED GEHAD OP JE BEDRIJF?

Ja vrij veel en ik heb er enkele diensten door aangepast. Mensen vonden het al snel een luxe, dus ik heb onder andere op mijn website aangegeven dat ik workshops aanbied tegen elk budget. Als ik bijvoorbeeld een aanvraag krijg voor een workshop en de klant heeft een waslijst aan wensen, maar een klein budget ter beschikking, dan kleed ik de workshop wat uit. Ik wil graag iedereen iets kunnen aanbieden, maar als je bij me aankomt en voor een tientje een workshop wilt, dan houdt het wel op.

 

VIND JE HET LASTIG OM JE PRIJZEN TE BEPALEN?

Nee totaal niet. Ik heb een bankachtergrond en vind dat dus echt niet moeilijk. Graag of niet, denk ik altijd maar. Als het er tijdens onderhandelingen met een klant op neer komt dat ik moet inleveren op kwaliteit, dan doe ik het gewoon niet, echt niet. Ik bied kwaliteit en dat blijft zo. Als ik moet inleveren op kwaliteit, dan gaat dat ten koste van alles wat ik heb opgebouwd. Dat doe ik echt niet. Tijdens de crisis heb ik mijn prijzen ook nooit verlaagd. Mijn advies is namelijk nog steeds goed en mijn producten zijn nog steeds hetzelfde. En mijn huur- en gasrekening dalen trouwens ook niet.

 

HEB JE WELEENS OPDRACHTEN MOETEN AFSLAAN OMDAT DE KLANT NIET AKKOORD GING MET JE AANBOD?

Ja, dat gebeurt wel eens. Meestal is dat een bedrijf, dat bijvoorbeeld iets moet regelen voor een collega en dat doetmet een instelling van 'wat kan mij het schelen wat het kost en wat ze krijgen'. Maar als het hen niet interesseert, wat zou het mij dan interesseren? Het gebeurt weleens, dat ze later alsnog naar me toe komen. Kwaliteit kost gewoon geld. Maar meestal vinden we wel een tussenoplossing.

 

ONTVANG JE HET OP DE LANGE TERMIJN TERUG DAT JE STERK BIJ JE STANDPUNT BLIJFT?

Ja, dat denk ik wel, ik bedoel, kwaliteit verloochent zich niet. Ik denk dat je als consument daar ook meer bij gebaat bent. En ik laat mijn klanten echt niet bepalen wat ik verdien. Dat bepaal ik altijd nog zelf.

 

HOE KOMT HET DAT JOUW WEBSITE ZO GOED WERKT VOOR JE?

Omdat ik mijn website blijf aanpassen. Als je mijn oude logo ziet joh, dat was oranje en met een uitroepteken. Dat trekt een bepaalde doelgroep aan en op een gegeven moment kreeg ik mensen hier, waarvan ik dacht "ja je bent écht niet meer mijn doelgroep". Ik groei in mijn vak en mijn website moet daarin mee veranderen. Nadat ik een nieuw logo en een nieuwe website heb laten maken, kwamen er weer mensen bij me die bij me passen. Ik geloof echt dat je klandizie misloopt als je niet regelmatig de stand van zaken evalueert en aanpassingen doet.

 

DUS VERANDERING IS BELANGRIJK VOOR JE BEDRIJF?

Zeker. Voor de groei van je bedrijf, maar ook voor jezelf. Het weerhoudt je ervan op de automatische piloot te gaan werken. Zo houd je het leuk voor jezelf en dat is heel belangrijk.

 

HEB JE JE WERK ALTIJD LEUK GEVONDEN?

Mmm... Ik werkte hiervoor in het bankwezen en wilde op een gegeven moment wat anders. Ik ben een opleiding visagie begonnen en later per toeval in aanraking gekomen met kleur, en dat vond ik me toch een partij leuk. Toen ben ik opleidingen gaan volgen, heb ik een naam verzonnen en ben toen gewoon begonnen. In eerste instantie runde ik mijn onderneming parttime naast mijn baan bij de bank. Maar op een gegeven moment lukte dat gewoon niet meer. Dan was ik aan het werk en dan zag ik de telefoon gaan voor mijn onderneming en kon ik niet opnemen. In mijn pauze belde ik dan snel terug en zei ik dat ik net een workshop aan het geven was. Na een tijdje was dit niet meer vol te houden en heb ik mijn baan opgezegd. Toen merkte ik dat als je je energie helemaal op één punt zet het lijkt alsof alles samen valt. Het ging ineens hartstikke goed. Het is zo belangrijk om te doen waar je hart ligt.

 

HEB JE HET IDEE DAT ALS JE HARD WERKT EN JE FOCUST ALLES WEL GOED KOMT?

Ja, precies. Weet je, toen jij net aankwam was ik bezig met het ophangen van sjaals voor de verkoop. Als die maar in de doos blijven zitten verkoop ik er geen reet, maar op het moment dat je het etaleert - er iets mee doet – dan lijkt het wel of die energie het universum in gaat en mensen daar op afkomen.

 

HET KLINKT ALSOF JE HARD WERKT, IS DAT OOK ZO?

Ik werk meer dan fulltime, maar zo voelt het niet. 's Ochtends ben ik rond 08:00/08:30 uur op kantoor en om 18:00 uur ren ik nog even de Albert Heijn in. Ik werk ook nog eens bijna iedere zaterdag, maar op maandag doen mijn man en ik het meestal rustig aan en zetten we geen wekker. Maar ik ga ook rustig vier weken op vakantie hoor en soms leg ik 's middags lekker de boel neer en ga ik met een vriendin een paar uur lunchen in de stad. Die vrijheid is echt onbetaalbaar.

 

ALS LAATSTE, HEB JE EEN GOUDEN TIP VOOR ANDERE ZELFSTANDIG PROFESSIONALS?

Volg je hart en je onderbuikgevoel, want deze misleiden je nooit. Dat is echt heel belangrijk.

 

Ben je nieuwsgierig naar wat Saskia als image consultant voor jou en je succes kan betekenen? Je vindt meer over haar en haar werk op de www.stijl.nl en www.youxx.nl.

 

NO-BULLSHIT ADVIES, VIP DOWNLOADS EN BEHIND-THE-SCENE DETAILS RECHTSTREEKS IN JE INBOX, SAY YES?
Voor virtual assistants die klaar zijn met wat 'moet' en 'hoort' en verlangen naar meer vrijheid en avontuur, om gewoon knalgoed te worden op je eigen manier.


InterviewThamara Zijlstra