LinkedIn is een goudbron voor je business als je de moeite neemt om dit te doen

 

Als (startende) virtual assistant zijn de social media kanalen goudbronnen voor je business, als je ze op de juiste manier zakelijk gebruikt. Social media is entertaining, vernieuwend en vaak knalinspirerend. Als je dus leert hoe je de verschillende kanalen optimaal kunt inzetten voor je eigen werk, dan kun je er waanzinnige resultaten uithalen. Maar ja, dan moet je dus wel weten hoe je dat doet. Dat optimaal inzetten. En juist dat is echt best wel lastig.

Grootse resultaten met LinkedIn voor virtual assistants

Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, YouTube en alle andere hele vele kanalen die er bestaan, hebben allen een volledig eigen gebruiksaanwijzing. En weet je, deze onder de knie krijgen is niet eens het allermoeilijkste. Veel moeilijker dan het leren van alle ins and outs van een bepaald social media kanaal, is namelijk het vinden van je eigen stem en deze op de juiste manier weten te communiceren naar je publiek toe. Dit laatste is namelijk zoiets persoonlijks en het brengt al je eigen karakteristieken, superpowers én onzekerheden en valkuilen naar boven. Een klassiek gevalletje zelfkennis dus. Voor de één makkelijker dan voor de ander, maar voor iedereen veel en hard werk en een volledig eigen proces. 

En remember: mensen die je vertellen dat voor jezelf werken niet hard werken is moet je sowieso niet geloven.

Vandaag wil ik je een tip meegeven, een handvat, waarmee je grootse resultaten kunt behalen met behulp van LinkedIn (en het principe geldt voor je complete business). Het is een heel praktische tip om meteen toe te passen. En een tip waarmee je specifieke kennis van het social media kanaal LinkedIn samenbrengt met een goed staaltje persoonlijkheid. Hellooooo magic.

LinkedIn is een fantastisch medium waar je veel uit kunt halen. Leuke contacten, klanten, doorverwijzingen, interviews, noem maar op. Enorm waardevol dus voor jou als ondernemende virtual assistant, die natuurlijk gewoon keihard quinoa op de plank wil elke maand. Als je op de juiste manier weet te communiceren, kun je er waanzinnige resultaten behalen. Zoals bij elke vorm van communicatie echter, kun je je kansen ook een beetje verpesten, als je niet op de juiste manier communiceert. En juist op LinkedIn ervaar ik dat tenenkrommend vaak. Eindeloos jammer, want jij kunt echt zoveel beter.

Een vraag die ik veel krijg is deze: 'Wat is de beste manier om mijn LinkedInconnecties te benaderen, als ik een aanbod voor ze heb of op zoek ben naar werk?'

Een goede vraag, want juist LinkedIn is hier natuurlijk perfect voor. Het is een te gek medium en je mag je connecties absoluut inzetten als je denkt dat ze je kunnen helpen businesswise. Daar is LinkedIn voor. Maar, wat mij betreft is er maar één manier waarop je dit kunt doen. Eén manier waar je echt resultaat uithaalt én de ander mee te vriend houdt. 

Grootse resultaten met LinkedIn voor virtual assistants

De volgende twee dingen moet je in ieder geval NIET doen.

 

WAT NIET TE DOEN

1) Al je LinkedInconnecties importeren en vanuit je e-mail iedereen in de bcc zetten en dezelfde mail sturen

2) Al je LinkedIn connecties importeren naar je Mailchimp, Aweber, Autorespond, ActiveCampaign, etc. en vanuit daar iedereen dezelfde mail sturen

Waarom? Omdat de ander daar niet op zit te wachten. Omdat het spam is. Omdat het zelfs verboden is om mensen zonder toestemming te mailen voor marketingdoeleinden. En ondanks dat je natuurlijk een supervet aanbod hebt en dit echt maar eenmalig is, is het doen van een aanbod marketing. En als je een hulpvraag stelt, een vraag om werk, dan is het weinig effectief. Het klinkt super lullig, maar eerlijk is eerlijk, waarom zou een volslagen onbekende je zomaar helpen?

Wat is dan die #1 tip? Wat moet je WEL doen? 

 

DE ENIGE MANIER DIE FIJN IS ÉN KNALLEND SUCCESVOL

->->-> Benader iedereen persoonlijk!! <-<-<-

Say what? 'Maar dat is echt belachelijk veel werk’, denk je nu misschien wel. En je hebt gelijk, it is. Het is enorm tijdsintensief. Maar weet je wat het ook is? Ongelooflijk effectief. Want als jij de moeite neemt om je te verdiepen in wie iemand is en wat hij doet, en waarom juist deze persoon je zou kunnen helpen, dan wil hij of zij waarschijnlijk best de moeite nemen om te kijken of hij iets voor je kan betekenen.

Ander bijkomend voordeel? Je raakt écht in contact met mensen. En niets is meer waardevol voor het uitbouwen van je netwerk en op iemands radar komen, dan dat.

De volgende twee dingen moet je in ieder geval NIET doen.

EEN VOORBEELD

Stel je eens voor dat je over straat loopt en tijdens die tienminuten door de stad, loop je langs verschillende reclameposters, zoals bijvoorbeeld op bushokjes en plakzuilen. Misschien kijk je wel, misschien niet. De kans dat je er aan voorbij loopt, zonder te stoppen en te kijken wat er op zo’n mega poster staat, is veel groter dan dat je het wel ziet. Waarom? Je voelt je niet persoonlijk aangesproken, it doesn’t matter. 

Maar als tijdens diezelfde wandeling een voorbijganger je aanspreekt en om hulp vraagt, omdat deze mevrouw de weg kwijt is, dan reageer je vriendelijk en wijs je haar de weg. Je helpt haar graag, zonder er over na te denken, omdat ze jou persoonlijk heeft aangesproken. 

Dat is goeie communicatie!

En remember: mensen die je vertellen dat voor jezelf werken niet hard werken is moet je sowieso niet geloven.

Er is één manier waar je echt resultaat uithaalt

Now, go kick some ass!

 

NO-BULLSHIT ADVIES, VIP DOWNLOADS EN BEHIND-THE-SCENE DETAILS RECHTSTREEKS IN JE INBOX, SAY YES?

Voor virtual assistants die klaar zijn met wat 'moet' en 'hoort' en verlangen naar meer vrijheid en avontuur, om de wereld te veroveren op je eigen manier.


BusinessThamara Zijlstra