Waarom je aantal Facebook fans irrelevant is (en wat wel belangrijk is)

 

Veel zelfstandig professionals, die voor hun bedrijf een Facebookpagina bijhouden, zijn stiekem een beetje fans-verzamelaars en like-verslaafd. Jij ook? No worries, je kunt er niets aan doen. In de virtuele wandelgangen van de online wereld gaat namelijk al tijden het verhaal rond, dat de bedrijfseigenaren met de meeste likes het grootste bereik hebben. Well, it ain't true! Vorige week was ik in een prachtige, oude kerk aanwezig bij een presentatie van Facebookguru Corinne Keijzer. Lucky me, want deze dame weet waar ze het over heeft.

Vandaag deel ik enkele van haar do's & don'ts om je bereik op Facebook te vergroten en tips & tricks om killer updates te creëren. Zodat jij zoveel mogelijk mensen kennis kunt laten maken met al het moois dat je te bieden hebt om hun leven leuker, makkelijker of sexier te maken.

 

3 KERNFACTOREN

Het is enorm eenvoudig om een pagina te liken. En als je dit hebt gedaan, hoef je in principe nooit meer ook maar een blik op die pagina te werpen. Leuk dus, als je veel likes hebt op je zakelijke Facebookpagina, maar daaruit lees je niet af of deze mensen daadwerkelijk je product of dienst afnemen. Terwijl dat uiteindelijk wel de bedoeling is.

Wat werkt dan wel?

De sleutelwoorden voor een succesvolle zakelijke Facebookpagina zijn:

  1. interactie
  2. gunfactor
  3. fanbinding

Je Facebook pagina is GEEN kopie van je website! Mensen zitten op Facebook ter ontspanning, ze zijn op zoek naar entertainment. Zeker als je een zelfstandig professional bent, willen mensen graag weten wie jij bent.

Als geestelijk kunstenaar van het product of de service die je aanbiedt, is het belangrijk om jezelf positief te presenteren. En daarmee bedoel ik niet een gekunstelde, altijd blije fake-persoonlijkheid neerzetten, maar juist jouw 'echte' ik laten zien.

Deel je experimenten en je vragen, gebruik je humor en geef af en toe een kijkje achter de schermen. Je biz wordt vanzelf interessant als jij je expertise combineert met je gepassioneerde, sprankelende - en vooral menselijke – persoonlijkheid. Dit is die gunfactor.

Wees lief voor de prinsen en prinsessen die je fans zijn en beloon ze voor hun interesse en daadkracht (hoe je dat kunt doen, vertel ik zo). Oftewel, fanbinding.

Het opbouwen van een relatie met je fans is natuurlijk geen one way street. Reageer op vragen, verzoeken en eventuele klachten. Het liefste binnen 4 uur. Wees behulpzaam en welwillend. Deel en geef. Zorg voor interactie.

 

KILLER UPDATES

Hoe schrijf je updates die mensen graag lezen en waarop ze willen reageren? Oftewel, hoe creëer je updates die je gunfactor, fanbinding en interactie versterken? Dat doe je door gebruik te maken en het delen van...

  • Tips, weetjes en nieuwtjes
  • Inspelen op actualiteiten
  • Sneak previews voor een nieuw product of service die je gaat aanbieden
  • Kijkje in de keuken: foto's van jou en je bedrijf
  • Zet je klanten/opdrachtgevers in het zonnetje
  • Deel aankomende evenementen
  • Zet een actie op – beloon je fans
  • Ontwerp een 'puzzel' – je fans willen vermaakt worden
  • Gebruik humor. Mensen houden van grapjes.

 

DO'S & DON'TS

Er zijn altijd dingen die je beter wel of niet kan doen. Enkele voorbeelden;

Do

  • Gebruik afbeeldingen. Updates met plaatjes worden vaker gedeeld.
  • Maak of gebruik korte filmpjes. Max. 1 minuut.

Don't

  • Lange teksten zijn slecht leesbaar op een smartphone. Probeer dit te vermijden (79% van de Nederlanders gebruikt Facebook op de smartphone of tablet).
  • Gebruik geen professionele foto's uit je catalogus o.i.d.. Maak zelf achter-de-schermen foto's.

Ter afsluiting Corinne's laatste advies: JUST KISS (Keep It Stupid Simple).

 

NO-BULLSHIT ADVIES, VIP DOWNLOADS EN BEHIND-THE-SCENE DETAILS RECHTSTREEKS IN JE INBOX, SAY YES?
Voor virtual assistants die klaar zijn met wat 'moet' en 'hoort' en verlangen naar meer vrijheid en avontuur, om de wereld te veroveren op je eigen manier.


BusinessThamara Zijlstra