De waarheid over ondernemen

Tijdens mijn studie culturele antropologie zijn er veel mensen vroegtijdig gestopt. Niet omdat ze hun interesse in het vak hadden verloren, maar omdat ze niet konden leven met het feit dat de antropologie niet gebaseerd is op feiten. Zoals wel vaker bij sociale wetenschappen worden antwoorden op vragen gevormd door observaties en ideeën en valt er niet te spreken over absolute waarheden. Ik moest hier aan denken omdat er in het ondernemerslandschap regelmatig met een enorme stelligheid wordt gesproken alsof ondernemen een op feiten gebaseerde wetenschap is. Maar is dit wel zo?

In mijn kringen hoor ik bijvoorbeeld dingen als 'als je niet blogt kunnen potentiële klanten je nooit vinden' of 'geen emaillijst opbouwen is de grootste fout die je kunt maken' of 'een echte ondernemer zou nooit zo reageren'. Uitspraken die zo stellig worden gepresenteerd dat het makkelijk is om te geloven dat ze waar zijn, ook als ze dat niet zijn.

In mijn beginjaren, als onervaren ondernemer, ben ik ervan overtuigd geraakt dat als ik Blueberry Dynamic wilde opbouwen ik moest gaan bloggen. Dat was immers een feit, toch? Of ik dat wilde of kon was niet belangrijk, want als online ondernemer 'moest' dat gewoon. Als gevolg heb ik ontelbaar veel uren verlamt naar mijn computerscherm zitten staren en mezelf op mijn kop gezeten omdat het me maar niet lukte om waardevolle content te creëren. Wat heb ik me waardeloos gevoeld zeg. En wat blijkt? Ook zonder te bloggen kunnen potentiële klanten je vinden. Net als dat er tegenover elke ondernemer die veel voordelen haalt uit een emaillijst er bakken ondernemers staan die succesvol zijn zonder überhaupt een emaillijst te hebben. En ergens op reageren als een echte ondernemer? Dat kan op veel verschillende manieren.

Er zijn geen absolute waarheden in ondernemen, er zijn enkel ideeën waarvan mensen denken dat ze waar zijn. Soms komt zo'n idee van één iemand die het met veel stelligheid verkondigt, maar net zo vaak is het een groep mensen die dezelfde ideeën aanhangen. Dat veel mensen hetzelfde aannemen voor waar betekent alleen nog steeds niet dat het ook waar is. Het politiek spectrum bijvoorbeeld, met aanhangers voor links, voor rechts en alles daartussenin, is hier een goed voorbeeld van. We zijn allemaal overtuigd van ons gelijk, wat per definitie betekent dat er niet één waarheid is. Voor ons ondernemers geldt precies hetzelfde.

Er zijn simpelweg veel verschillende mensen met veel verschillende ideeën en niet één universele ondernemerswaarheid. Als deze wel zou bestaan dan zou er allang een handleiding voor zijn en zou elke ondernemer goed geld verdienen met een succesvolle onderneming. De enige waarheid die ik tot nu heb kunnen ontdekken is dat succes een combinatie is van je karakter, je leervermogen, je doorzettingsvermogen, je persoonlijke situatie en een handjevol andere factoren. Een uniek recept dus.

Ik hou van onderzoeken en observeren en vind de antropologie mede daarom fantastisch, net als ondernemen en zelfs bloggen. Want 'de waarheid' is ook maar een idee, en ideeën veranderen.

Thamara Zijlstra