Een gratis weggever is slechte marketing

Steek je hand op als je regelmatig je e-mailadres invult online om in ruil daarvoor een gratis kennis weggever te downloaden; een e-book, checklist of training bijvoorbeeld. Anyone? Ik typ dit in ieder geval met één hand, want die andere is in de lucht. Ja, ik laat me tegen beter weten in regelmatig verleiden door titels die me het lokaas voorhouden van meer geld, meer Facebook volgers of een strakkere kont. Met mijn volle bewustzijn maak ik de keuze om er mijn e-mailadres voor weg te geven en vaker wel dan niet verandert mijn initiële enthousiasme na 5 minuten in een 'shit, wat voel ik me genaaid' gevoel. Misschien herken je dit. 

Gratis weggevers zijn hot onder online ondernemers en natuurlijk niet zonder reden. Het levert al snel veel nieuwe inschrijvingen op een e-maillijst en dat betekent een directe lijn om iets te verkopen. Zo kan je in één klap een hele nieuwe bak aan potentiële klanten aantrekken. Marketeers schreeuwen dus ook van de daken dat de gratis weggever inzetten een efficiënte marketingmethode is. 

Als ondernemer wil je de mensen bereiken die baat hebben bij het product of de dienst die je voor ze hebt gemaakt en daar zijn bekende marketingtechnieken voor, denk aan het effectief inzetten van advertenties, flyers en social media. Allemaal werken ze, maar toch is het ook een beetje nattevingerwerk vanwege het vluchtige en onberekenbare karakter ervan. E-mail daarentegen is de diamant onder de marketingmethoden. Iemand die vrijwillig zijn naam en e-mailadres aan je geeft met de vraag je alsjeblieft op de hoogte te houden van alles wat je doet, halellujah! 

Dus waarom voel ik me dan toch zo vaak genaaid nadat ik die gratis weggever van iemand heb gedownload? Meestal is dat omdat dat weggegeven cadeautje een snel in elkaar geflanst ding blijkt dat niet echt interessant is, maar enkel bestaat om me over de streep te trekken. Ook gebeurt het vaak dat de mails die iemand me vervolgens stuurt niet zo interessant zijn, of iemand stuurt zelfs helemaal geen mails. Ik schrijf me dan ook meestal direct weer uit en dit is waar het voor beide partijen grandioos fout gaat. Als je een echte diamant ontvangt gooi je die toch ook niet in een hoekje op zolder om te laten verstoffen? Nee, een diamant poets je en aai je en knuffel je en bewaar je vervolgens op een mooie tafel bij het raam waar het zonlicht eroverheen kan schijnen en je kan genieten van de glinstering ervan.

In mijn beginjaren heb ik ook een beetje met diamanten gegooid. Ik heb de mensen op mijn e-maillijst niet behandeld zoals ik ze had moeten behandelen, omdat ik totaal niet doorhad wat voor waardevols ik in handen had. Wat een cadeau hun e-mailadres voor mij was. Ik was die lijst begonnen omdat ik overal om me heen hoorde dat dat moest, dat dat is wat succesvolle ondernemers doen. Dat dat op zich een waardeloos doel is snapte ik toen nog niet. Waar ik ook niet over nagedacht had was wie ik exact op die lijst wilde hebben en wat ik ze dan zou sturen, of hoe ik dat proces voor mezelf zou structureren zodat het haalbaar en leuk zou zijn voor me.

Het enige wat ik wel zeker wist vanaf dag één is dat ik geen interesse had in het maken van een kennisproduct om gratis weg te geven. Ik zie de gratis weggever namelijk niet als een positief iets, voor mij is het geen cadeautje die je krijgt voor je inschrijving. Het is lokaas, waarbij de focus ligt op het cadeautje en je inschrijving de 'verplichte' onprettige bijkomstigheid is. Je zit er niet op te wachten, maar het is nou eenmaal part of the deal. Nu ik weet hoe waardevol het is om iemands e-mailadres te mogen ontvangen wil ik daar netjes mee omgaan. 

Ik heb ervoor gekozen Blueberry als onderneming te laten groeien en dat is een uitdaging waar ik me volledig op focus. Mijn methode hiervoor is goede groei, geen snelle groei. Dat betekent dat mijn e-maillijst waarschijnlijk minder hard groeit omdat ik geen gratis weggever aanbied in ruil voor inschrijving. Volgens veel marketeers betekent het waarschijnlijk ook dat ik een 'domme keuze' maak en 'geld op tafel laat liggen'. Dingen die op de korte termijn waarschijnlijk allemaal waar zijn, maar het interesseert me niks. Ik geloof erin dat kwaliteit altijd wordt opgemerkt. Mijn game plan is dus om consistent goede content te creëren. Dat dat tijd kost en bakken geduld heb ik er graag voor over. 

Weet je wat ik namelijk het allerliefste wil? Ik wil een groep mensen om me heen die vol enthousiasme opzuigen wat ik maak, die ervoor kiezen mee te lezen met alle stomme dingen die ik doe tijdens mijn ondernemersavontuur en willen leren van alle ervaring die ik heb en alles wat ik nog dagelijks leer. Ik wil dat je mijn schrijven graag leest en dat je ernaar uitkijkt om mijn naam weer in je inbox te zien verschijnen. I want you to want me.

Mijn ervaring en tips deel ik via deze nieuwsbrief en op social media en ik maak uitgebreide templates en handleidingen die je als resource kan downloaden. Helemaal gratis en anoniem, je hoeft me er niets voor terug te geven. 

Zoveel mogelijk mensen op mijn e-maillijst is voor mij dus geen goed streven. De juiste mensen op die lijst, daar doe ik het voor. En die juiste mensen zijn voor mij de mensen die weten wat ze willen en niet overgehaald hoeven te worden. 

Thamara Zijlstra