De Blueberry Filosofie

do your own thing, stand for something great

 
header-206-b.jpg
 
 

1. Authenticiteit in business

Alle mensen zijn gelijkwaardig, maar niemand is gelijk. Ieder mens is uniek. Vergelijk jezelf en je onderneming daarom niet met anderen en probeer nooit iemand te zijn die je niet bent. Wij geloven dat je je aandacht beter richt op datgene wat je onderscheidt van de rest, jouw individuele kwaliteiten. Wat jou anders maakt is waar uiteindelijk je grootste kracht in schuilt. Authenticiteit in business vraagt kwetsbaarheid en moed, maar de beloning is een onderneming met een eigen karakter, een groot onderscheidend vermogen en een menselijke uitstraling. Authenticiteit maakt jouw onderneming net zo uniek als jij zelf bent, niet een zoveelste kopie van de standaard template die iedereen gebruikt.

2. de Waarde van kennis

Kennis krijgt pas waarde als je weet hoe je het succesvol toepast in de praktijk. En dat is waar een goede leraar zich onderscheid van een matige. Goede business coaching gaat voor ons ver voorbij kennisoverdracht alleen. Mensen stap voor stap aan de hand meenemen en laten zien hoe je theoretische kennis succesvol in de praktijk brengt, dat is waar kennis voor ons overgaat in absolute waarde.

3. get happy slow

Wij geloven niet in short-cuts, half werk of kortetermijnoplossingen. Wij bieden geen ‘get rich quick oplossingen’ waarin we gouden bergen beloven zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Onze benadering is realistisch en down to earth.

Wij worden zelf geen miljonair van wat we doen en we beloven jou ook niet dat je over een jaar multimiljonair zult zijn als je ons volgt. Wij houden ons niet bezig met het verdienen van buitensporige bedragen. Wij geloven niet dat enorme bedragen je gelukkiger zullen maken. Echt geluk zit in de kleine dingen. Wij richten ons daarom liever op het creëren van realistisch levensgenot. De vrijheid om je eigen weg te kiezen en de dingen te kunnen doen waar jij blij van wordt. Werk en geld spelen daarbij een belangrijke rol, maar termen als 'passief inkomen', 'easy money' of 'the 4-hour work week' zul je uit onze mond nooit horen.

4. Werk en vrijheid

Werk is geen doel op zich, maar een middel om je doelen te bereiken. Wij zien werk niet als een obstakel op de weg naar vrijheid, werk is de weg. Wij zien nieuwe mogelijkheden ontstaan door technologische ontwikkeling en vinden het niet gek dat je daar gebruik van wil maken. Wij vinden het niet vreemd dat je in deze tijd van onbegrensde mogelijkheden je werk wil aanpassen aan het ritme van je leven en niet je leven wil aanpassen aan je werk. Het maakt ons niet uit wat vrijheid voor jou betekent. Misschien is het zo simpel als s'ochtends in alle rust nog een tweede kopje koffie kunnen drinken zonder baas op je dak. Of, misschien wil je de flexibiliteit hebben om je werktijden aan te passen aan het natuurlijke ritme van je gezin zonder je daarvoor te hoeven verantwoorden. Of, misschien betekent vrijheid voor jou de wereld over reizen en je werk kunnen voortzetten vanaf exotische locaties. Wat het ook is, jouw vrijheid is persoonlijk en wij willen dat jij het ervaart. Wij geloven in de mogelijkheden van deze tijd en wij geloven in jou.

5. beter, niet goedkoper

Service is de levenslijn van elke onderneming. In het bedrijfsleven van vandaag zijn er echter teveel bedrijven die proberen een groter marktaandeel te veroveren door de prijzen omlaag te halen. Om je prijzen constant laag te houden moet er ergens bespaard worden. Een besparing gaat direct of indirect altijd ten koste van de kwaliteit van de service. Dat vinden wij onacceptabel. Wij onderscheiden ons niet door de goedkoopste te zijn, simpelweg omdat wij weigeren in te leveren op de kwaliteit van de service die wij aanbieden. Hierin ligt een belangrijke les die we iedereen mee willen geven. Als onderneming kies je zelf waar je voor staat. Wil je de beste zijn of wil je de goedkoopste zijn? Je kunt het niet alletwee. Wij moedigen onze community van ondernemers aan om altijd het beste uit zichzelf te halen, de best mogelijke kwaliteit te leveren en je nooit druk te maken om de prijsvechters die zich voornamelijk bezighouden met de vraag "hoe kan ik mijn service goedkoper maken?" in plaats van "hoe kan ik mijn service beter maken?".

6. Hollandse nuchterheid

Online ondernemers laten zich veel te makkelijk beïnvloeden door de schreeuwerige marketingcultuur die uit Amerika komt overwaaien. Er lijkt een competitie te zijn ontstaan wie het hardst kan schreeuwen, de mooiste hype-woorden kan bedenken en schaamteloos de meest buitensporige resultaten durft te beloven. De menselijke kant van het ondernemerschap verdwijnt daardoor naar de achtergrond en het is dan ook niet gek dat zoveel online ondernemers regelrecht overkomen als glibberige tweedehands autoverkopers. Daar houden wij niet van. Wij geloven in ouderwetse Hollandse nuchterheid. Niets mis met de wereld laten weten dat je bestaat, zolang het belang van de klant en de kwaliteit van product en dienstverlening op nummer één blijven staan.

7. eenvoud

We hebben als mens de vreemde gewoonte om het leven moeilijker te maken dan nodig is. Wij zijn daarom voorstanders van simplisme en minimalisme. Niet alleen in ons werk, maar in alle aspecten van ons leven. Wij maken er actief een punt van om altijd te zoeken naar eenvoud. Eenvoud is een ruim begrip en kan verschillende dingen betekenen voor verschillende mensen. Maar, laten we het hebben over wat het voor ons betekent. Eenvoud is voor ons het ontbreken van afleiding, het onnodige en het overbodige. Eenvoud betekent voor ons een scherpe focus houden op de dingen die er echt toe doen en zo min mogelijk aandacht besteden aan bijzaken.